Please Don't Cry

Monica Suryana

Kenapa kita menutup mata ketika kita tidur ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita menangis ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita membayangkan sesuatu ?
Hal hal yang terindah di dunia ini biasanya tidak terlihat

Ada hal hal yang tidak ingin kita lepaskan
dan ada orang orang yang tidak ingin kita tinggalkan
Tapi ingatlah, melepaskan bukan berarti akhir dari dunia
melainkan awal dari kehidupan yang baru

Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis
Kebahagiaan ada untuk mereka yang telah tersakiti
Kebahagiaan ada untuk mereka yang telah mencari dan telah mencoba

Karena merekalah yang bisa menghargai
Betapa pentingnya orang yang telah menyentuh kehidupan mereka

Cinta adalah ketika kamu menitikkan air mata, tetapi masih peduli terhadapnya
Cinta adalah ketika dia tidak mempedulikanmu, kamu masih menunggunya dengan setia
Cinta adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kamu masih bisa tersenyum sambil berkata , " Aku turut berbahagia untukmu "

Apabila cintamu tidak berhasil, bebaskanlah dirimu
Biarkanlah hatimu kembali melebarkan sayapnya dan terbang ke alam bebas lagi
Ingatlah, kamu mungkin menemukan cinta dan kehilangannya..
Tetapi saat cinta itu dimatikan, kamu tidak perlu mati bersamanya..

Orang yang terkuat bukanlah orang yang selalu menang dalam segala hal
Tetapi mereka yang tetap tegar ketika mereka jatuh
Entah bagaimana, dalam perjalanan kehidupanmu,
Kamu akan belajar tentang dirimu sendiri dan suatu saat kamu akan menyadari
Bahwa penyesalan tidak seharusnya ada di dalam hidupmu
Hanyalah penghargaan abadi atas pilihan pilihan kehidupan yang telah kau buat
Yang seharusnya ada di dalam hidupmu

Sahabat sejati akan mengerti ketika kamu berkata, " Aku lupa "
Sahabat sejati akan tetap setia menunggu ketika kamu berkata, " Tunggu sebentar "
Sahabat sejati hatinya akan tetap tinggal, terikat kepadamu ketika kamu berkata, " Tinggalkan aku sendiri "

Saat kamu berkata untuk meninggalkannya,
Mungkin dia akan pergi meninggalkanmu sesaat,
Memberimu waktu untuk menenangkan dirimu sendiri,
Tetapi pada saat saat itu, hatinya tidak akan pernah meninggalkanmu
Dan sewaktu dia jauh darimu, dia akan selalu mendoakanmu dengan air mata

Lebih berbahaya mencucurkan air mata di dalam hati
daripada air mata yang keluar dari mata kita
Air mata yang keluar dari mata kita dapat dihapus,
Sementara air mata yang tersembunyi,
Akan menggoreskan luka di dalam hatimu
yang bekasnya tidak akan pernah hilang

Walaupun dalam urusan cinta, kita sangat jarang menang,
Tetapi ketika cinta itu tulus...
meskipun mungkin kelihatannya kamu kalah,
Tetapi sebenarnya kamu menang karena kamu dapat berbahagia
sewaktu kamu dapat mencintai seseorang
Lebih dari kamu mencintai diri kamu sendiri...

Akan tiba saatnya dimana kamu harus berhenti mencintai seseorang
Bukan karena orang itu berhenti mencintai kita
Atau karena ia tidak mempedulikan kita
Melainkan saat kita menyadari bahwa orang itu
Akan lebih berbahagia apabila kita melepasnya
Tetapi apabila kamu benar benar mencintai seseorang,
Jangan dengan mudah kita melepaskannya
Berjuanglah demi cintamu... Fight for your dream !
Itulah cinta yang sejati..
Bukannya seperti prinsip " Easy come.. Easy go... "

Lebih baik menunggu orang yang benar benar kamu inginkan
Daripada berjalan bersama orang " yang tersedia "
Lebih baik menunggu orang yang kamu cintai
Daripada orang yang berada di " sekelilingmu "

Lebih baik menunggu orang yang tepat
Karena hidup ini terlalu berharga dan terlalu singkat
Untuk dibuang dengan hanya " seseorang "
Atau untuk dibuang dengan orang yang tidak tepat

Kadang kala, orang yang kamu cintai adalah orang yang paling menyakiti hatimu
Dan kadang kala teman yang membawamu di dalam pelukannya
Dan menangis bersamamu adalah cinta yang tidak kamu sadari

Ucapan yang keluar dari mulut seseorang
Dapat membangun orang lain, tetapi dapat juga menjatuhkannya
Bila bukan diucapkan pada orang, waktu, dan tempat yang benar
Ini jelas bukan sesuatu yang bijaksana

Ucapan yang keluar dari mulut seseorang
Dapat berupa kebenaran ataupun kebohongan untuk menutupi isi hati
Kita dapat mengatakan apa saja dengan mulut kita
Tetapi isi hati kita yang sebenarnya tidak akan dapat dipungkiri

Apabila kamu hendak mengatakan sesuatu..
Tataplah matamu di cermin dan lihatlah kepada matamu
Dari situ akan terpancar seluruh isi hatimu
Dan kebenaran akan dapat dilihat dari sana

15 ulasan:

ariess_rezz 16 Oktober 2008 8:46 PTG  

sgt menyentuh perasaan and nurani...

Cinta adalah ketika kamu menitikkan air mata, tetapi masih peduli terhadapnya
Cinta adalah ketika dia tidak mempedulikanmu, kamu masih menunggunya dengan setia
Cinta adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kamu masih bisa tersenyum sambil berkata , " Aku turut berbahagia untukmu "

sob sob...apis ko copy katner nih?

maha 16 Oktober 2008 11:42 PTG  

ak bt sdiri lah..awat?

Tanpa Nama 17 Oktober 2008 12:17 PG  

"Ada hal hal yang tidak ingin kita lepaskan
dan ada orang orang yang tidak ingin kita tinggalkan
Tapi ingatlah, melepaskan bukan berarti akhir dari dunia
melainkan awal dari kehidupan yang baru

Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis
Kebahagiaan ada untuk mereka yang telah tersakiti
Kebahagiaan ada untuk mereka yang telah mencari dan telah mencoba"

aku suke part yg ni...
bercinta bukan perkara utama...
(bercinta luar perkahwinan)
mmg la melepaskn cinta tu sakit....
tp xperlu lah nk dikenang perkara yg lalu...
teruskan je la hidup.....
pasti ada yg istimewa utk kita pd masa akan datang.....=)

ariess_rezz 17 Oktober 2008 6:06 PTG  

btul..setujuk sgt...

nasihat aku..bc la buku "aku terima nikahnya"..hehe..

then bc gak buku "men are from mars,women are from venus" best!

Tanpa Nama 20 Oktober 2008 7:06 PTG  

menyentuh giler...mcm nk ngis...ak nk mntk kbnrn tuk bg dkt seseorng yang mungkin cinta atau x cinta lagi akn diriku....boleh yer......

Tanpa Nama 20 Oktober 2008 7:09 PTG  

Cinta adalah ketika kamu menitikkan air mata, tetapi masih peduli terhadapnya
Cinta adalah ketika dia tidak mempedulikanmu, kamu masih menunggunya dengan setia
Cinta adalah ketika dia mulai mencintai orang lain dan kamu masih bisa tersenyum sambil berkata , " Aku turut berbahagia untukmu "

part ni bes...ak pon nk biarkan die berbahagia...waaaaaaaaa

akmal 23 Oktober 2008 2:30 PTG  

aku pun setuju..
saat suatu cinta tu mati, x perlu kita mati bersamanya. sesunggguhnya cinta ilahiitu x pernah mati..
bebaskan hati dari kesedihan..
serahkan segalanya pada Tuhanmu yang MAHA Pengasih..

ok ye..xde frust2, xde sedih2 k..
allahu maana..

maha 23 Oktober 2008 4:04 PTG  

btl 2 akmal...
kdg2 mereka xsedar kita lakukn krn sygkn mereka...
tp dia pergi kerana membenci kita..
hmmmmm...
Tuhan sahaja y tahu...

syg mama syg papa 24 Oktober 2008 12:46 PG  

aduiii...
dah xmcm budak akaun dah
minor sastera ke sume ni??
hehehehehe....

ariess_rezz 24 Oktober 2008 1:39 PG  

hahaha...

kdg2 kna la emotional ckit..
jgn serius sgt beb

p/s:hr 2 test ujian KPT aku nye tbukti otak kanan doh...

syg mama syg papa 24 Oktober 2008 10:05 PG  

hahahaha....
mmg xleh blah...
bersyair la jom

ariess_rezz 26 Oktober 2008 9:10 PG  

ngeh2x...

bersyair la..
tajuk die "audit oh audit"

Tanpa Nama 12 November 2008 6:29 PTG  

achit kata... kenapa kowg sume jiwang karat nie...

Weh kowg sume, JANGAN KEJI k. pompuan bukan satu dlm dunia nie. Yg dok heboh satu UPSI pehal... ingat artis ap. lainlah ak, SELEBRITI kn.

Nie nak hebah satu UPSI psl frust menonggeng. ishk3 mmg sume nk kena petir kowg sume.

alamak terover sudah. bg yg terasa jgn jd KEJI k. lalalala

untuk perhatian semua, apa kata kita satukan insan2 ini...

arie + ella = gila
ida + zam = makan
opie + hada = obesiti
wan + umie = vomit

alangkah bagusnya mereka semua disatukan. lalalala...

Pokcik org kg 12 November 2008 6:37 PTG  

mmg lh pmpn satu upsi..
bkn jiwang...sbg nasihat...
mmg sng tuk kita berkata2...
tp bkn mudah tuk hadapi kalu kene pada diri sdiri...

xsemestinya tuk lelaki jea...
kebanyakan y komen pn pmpn y kehingan lelaki..
cinta itu buta...
haynya mereka y pernah melaluinya sahaja y dapat rasakannya...

bagi mereka y xde perasaan mcm rasyid ni mmg lh...
tp dalam hati nk kat IDA...
depan2 duk gado2...
last2 nnt kawin...
baru tau....

skrg xnk2...nnt kuar plak statment "alah dah jodoh nk wat cam mn"...
hahaahahahhahaahahahahahahahaahah

syg mama syg papa 12 November 2008 6:53 PTG  

eiiii....
selebriti ape
penjenayah pon ye....
duk upsi kene mark je di UPSIKINI
wuahahahaha...

rashid pernah membuat pengakuan yang dia mmg suka kat ida..
kepada ida,terimalah cinta suci rashid tu..
tinggalkan ida + zam = makan
sebaliknya bergabung bak dlm citer dragon ball....

ida + rashid = rebana ubi

bak kata pok cik org kg,
"alah dah jodoh nk wat cam mn"...

aku budak akaun

blog ni saje2 jea buat nk kumpul dak2 akaun yang skema yang ade kat upsi nie..so sape2 rase dia bdk akaun leh ah tinjau2 blog nie..