Esok dah puase..

assalamualaikum..
esok dh puase..
mlm ni dh taraweh..
kalu ade yang gado2 lg 2 bermaaf-maafanlh yea..
xlek bulan puase gado sama sendiri..
bkn tuggu raye br nk bermaafan..
kalu ada nk hntr ucapan pada sapa2 ke hntrlh comment kt sini..
nnt bgth kwn2 y lain..
akhir kata..jika ada ada salah dan silap..mintak maaf berbanyak2 yea..
wsalam

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan Ke 51

kwn2..dah 51 tahun dah kita merdeka..tp ada kah kita sudah merdeka dari semua sudut??
fikir2kan..

friendster

http://profiles.friendster.com/30696019 = datin miza
http://profiles.friendster.com/31391191 = syeta
http://profiles.friendster.com/37595131 = rasyid
http://profiles.friendster.com/46576621 = ariey
http://profiles.friendster.com/banat = naim
http://profiles.friendster.com/31414009 = hada
http://profiles.friendster.com/27583727 = ela
http://profiles.friendster.com/pia87 = pia
http://profiles.friendster.com/23488187 = opie
http://profiles.friendster.com/32357258 = teha
http://profiles.friendster.com/34748801 = wan
http://profiles.friendster.com/21424985 = imah
http://profiles.friendster.com/anishappy = anis
http://profiles.friendster.com/30691267 = akmal
http://profiles.friendster.com/29643636 = suhaila
http://profiles.friendster.com/ashirah =moon

Kelebihan ramadhan

KELEBIHAN RAMADHAN
Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.
1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-
2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-
3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-
4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-
5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-
PENERANGAN HADIS
1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.
2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.
3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.
4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.
5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.
6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.
7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.
8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.
9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.
10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.
11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.
Biografi
1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.
2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani
3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.

Artikel-artikel lain yang berkaitan:
1. Adap berpuasa.
2. How to fast healthily during Ramadhan.
3. http://ramadan.emedia.com.my/
4. Bersahur cara Rasulullah.

Video

video

Gambar hari keluarga















selamat berpuasa

selamat berpuasa kepada semua...ada komen or cadangan ke nk y lebih baik ttg blog bleh lh bg comment..tq:)

Geng Akaun

1. Nama: firdaus
Email: zorromuslim_07@yahoo.com.my
Alamat: keratong, muadzam shah
pahang
No Tel: 012 3456789
Tarikh Lahir: 22 mei 1987
Ucapan tuk kwn2: slmt berbahagia kpd semua

2. Nama: al hafiz
Email: al_hafizupsi@yahoo.com.my
Alamat: LOT 9977 KG BARU BKT GUNTONG
MANIR
21200 KUALA TRG
No Tel: 0194373977
Tarikh Lahir: 26 sept 2009
Ucapan tuk kwn2: SLALU LH BUKA BLOG NI..

3. Nama: tEha
Email: tiah_purple@yahoo.com
Alamat: Mr 14B Kg. Paya Pulai, Mukim Bangau, 28000 Temerloh,
Pahang D.M.
No Tel: 017-9677550
Tarikh Lahir: 17 Julai 1987
Ucapan tuk kwn2: all tHe bEst and haPpy aLwaYs....(^_^)

4. Nama: Ong Yan Shuang
Email: kkdress@yahoo.com
Alamat: 52, Bagan Seberang,
34350 Kuala Kurau,
Perak.
No Tel: 0133922879 / 0176195198
Tarikh Lahir: 13.11.1987
Ucapan tuk kwn2: We may be for apart......
But our friendship
keep us close together

5. Nama: mohammad haffizalmi bin mat noor (opie)
Email: pie_putera@yahoo.com
Alamat: 302-1,Kg Binjai
Jalan Air Putih
24000 Kemaman,Terengganu
No Tel: 019-9930133
Tarikh Lahir: 12 september 1987
Ucapan tuk kwn2: yg paling penting,nak kawen jgn lupe jemput aku.....

jd cikgu yg terBEST akan datang..insya Allah semua.....

6. Nama: MOHD NOORASAARI BASRI
Email: ariess_rezz@yahoo.com
Alamat: 039 PARIT 1 PADANG LALANG,
SIMPANG 4,
34400 SEMANGGOL, PERAK.
No Tel: 012-5456873 @ 019-4450468
Tarikh Lahir: 11 MEI 1987
Ucapan tuk kwn2: NANTI DLU DEH.NAK PK.NANTI EDIT MULA.

7. Nama: qaseh moon
Email: love_you261287@yahoo.com.my
Alamat: GI 10,LRG ANGGERIK, KPG SRI GOMBAK,68100 BATU CAVES, SELANGOR DARUL EHSAN.
No Tel: 0134329671
Tarikh Lahir: 26/12/1987
Ucapan tuk kwn2: salam. forget me not ok...pasni sape2 kawen, antala kad kawen..hehe...tq sebb jd kwn selama 4 thun nie...mg de lg jodoh pertemuan persahabatan ini pd ms depn...itu jew...

8. Nama: cik mieza
Email: mieza87@mara@yahoo.com
Alamat: DESA PERINDU, BATU 11,
17510 TANAH MERAH,KELANTAN
No Tel: 019-9294174
Tarikh Lahir: 13/12/1987
Ucapan tuk kwn2: ALL THE BEST!!!

9. Nama: NUR AKMAL BT MD SUL HAIMI
Email: nur_hubbina@yahoo.com
Alamat: KG.LUBOK CHEKOK,
17000 PASIR MAS,
KELANTAN
No Tel: 019-4604179 @ 0179820582
Tarikh Lahir: 10 MAY 1987
Ucapan tuk kwn2: Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya..Semoga persahabatan kita semua tidak berakhir setakat di UPSI shj.

10. Nama: Abdul Rashid Bin Husain
Email: achit_acct@yahoo.com.my
Alamat: CG-04, Blok C Kasawari, Taman Impian Ehsan, 43300 Balakong, Selangor
No Tel: 012 - 6398456
Tarikh Lahir: 15 April 1987
Ucapan tuk kwn2: Yang Patah Tumbuh Hilang Berganti, Tapi bukan semua yang patah tumbuh akan berganti... Love u guys... Hope kowg sume akan jd cikgu yang baik dan jgn lupa, kawin JEMPUT k... lalalala.... achit....

11. Nama: Noor Faziana bt. Jaafar
Email: capricorn_pia@yahoo.com
Alamat: 423, FELDA Kemahang 1, 17510 Tanah Merah, Kelantan.
No Tel: 019-4320087
Tarikh Lahir: 01 Januari 1987
Ucapan tuk kwn2: semoga perkenalan kita slama 4thun ni akan terus terjalin hingga akhir hayat..moga kita beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat..syg kamoo sume.. :)

12. Nama: ida ommei
Email: khaleeda_87@yahoo.com.my
Alamat: no 231.lorong melur Kampung Mahkota Batu 12 Jalan Gambang 26070 Kuantan
No Tel: 012-9686971
Tarikh Lahir: 4 oktober 1987
Ucapan tuk kwn2: assalamualaikum semua...tq sbb along this 3 years we are together..all of u were the best friends that i ever have...hopefully our relationship remain until in the end..strive for our success because our study is not end here..go further n further..
and very important..hold Allah as a main guidance in our life so that we in His blessing in this world and here after...love u all...ida ommei~

13. Nama: Siti Noorsha binti A.Naina Mohamed
Email: syafiqsha@yahoo.com.my
Alamat: No.61, batu 6, jalan sungai seluang,
09600 lunas, kedah
No Tel: 0125892550/04-4849817
Tarikh Lahir: 13/08/1987
Ucapan tuk kwn2: Salam perpisahan untuk semua...kenangan kita sepanjang kat UPSI nie xmungkin lupus dr ingatan...kalau ada salah n silap sha, sha minta maaf byk2....moga persahabatan kita berkekalan..amin

14. Nama: cikgu Siha
Email: diamond_shy87@yahoo.com.sg
Alamat: No 18, Jalan Desa Duyong 2,
Taman Desa Duyong,
75460 Melaka
No Tel: 013-4028121
Tarikh Lahir: 08 Mei 1987
Ucapan tuk kwn2: i love our sweet memories together..
i really damn love all of u..
hopefully we\\\'ll still keep in touch k =)

15. Nama: shida
Email: shieda_wirdani@yahoo.com.my
Alamat: No. 141,Kg. Baru Hulu Pasir Pekan,
16060 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim
No Tel: 019-4433567
Tarikh Lahir: 16 September 1986
Ucapan tuk kwn2: Firstly,sonok sgt dpt kenal korang sume
sedar x sedar dh 4 tahun kita berada di bumi upsi ni,mcm suka-duka dilalui bersama...hopefully,ukhuwah yg terjalin antara kita akan kekal selama-lamanya,insyaAllah..

16. Nama: atiey
Email: atieq87@yahoo.com
Alamat: lot 1716, kampung landasn jalan jerangau, 21820 ajil, terengganu
No Tel: 019-4557182
Tarikh Lahir: 13-01-1987
Ucapan tuk kwn2: keep in touch ......fwen ever :)

Daftar



Nama
Email
Alamat
No Tel
Tarikh Lahir
Ucapan tuk kwn2
Image Verification
Please enter the text from the image:
[ Refresh Image ] [ What's This? ]

aku budak akaun

blog ni saje2 jea buat nk kumpul dak2 akaun yang skema yang ade kat upsi nie..so sape2 rase dia bdk akaun leh ah tinjau2 blog nie..